Új gazdálkodási stratégia 1. rész
Az új képviselő-testület első 6 hónapja alatt el kell
készíteni a Gazdasági Koncepciót, ami alapja lesz a későbbi pályázati
lehetőségek igénybevételének, amivel kapcsolatban szilárd meggyőződésem, hogy
komoly pályázat-figyelő rendszert kell kiépítenünk (erre minden lehetőségünk
megvan, márcsak azzal is, hogy aktívan részt veszünk az ezzel foglalkozó helyi
szervezetek munkájában), de nem kell minden felajánlott pályázatot elfogadnunk,
hanem meg kell vizsgálni, hogy azok valóban hasznosak-e Bárdudvarnoknak.
A Gazdasági Koncepcióban meg kell határozni a falu
jövőképét, azt, hogy milyen irányba akarunk haladni, mik a kiemelt fejlesztési
területek és, hogy mit szeretnénk elérni. El kell dönteni, hogy az önkormányzat
kizárólag gazdálkodási tevékenységgel foglalkozzon, „vállalkozó” legyen, vagy
pedig, hogy egy egészséges non-profit orientált tevékenység mellett az itt élő
emberekkel, az őket érintő nehézségekkel is foglalkozzon, a megoldásokra több
pénzt fordítson (pl. egyszerű buszmegállók építése).
Az biztos, hogy egy előre gondolkodó és gondoskodó
önkormányzatnak minden lehetőséget meg kell ragadnia, hogy kihasználja emberi
és természeti adottságait, és ezekből megpróbáljon pénzügyi alapot teremteni az
alapvető feladatai magasabb szintű ellátásához, de az is biztos, hogy ezt nem
feltétlenül nyereség-orientált vállalkozásokon keresztül kell megtennie, hanem
olyan apró lépésekben, amik a falu egészének érdekét szolgálják, és rövid távon
nem nyereségesek, de kiszámíthatóak és hosszú távon fenntarthatóak.
1. Petörke-tó és a Petörke Portéka
Cél-orientált pályázatok benyújtásával hosszú távon jól
működő turizmust tudunk kiépíteni, ami bevételt és foglalkoztatottságot teremt
(lsd,: Turisztikai javaslatok). A tó helyi közösségi hasznosításával, programok
szervezésével, azok megfelelő hirdetésével (pl. az áthaladó gyalogos, motoros
turizmus bevonzásával – a klubokkal való kapcsolatfevétellel - legalább a piac-napokon,
főként a reggelizési újbóli megteremtése esetén) szintén növelni tudnánk a
látogatottságot. A Petörke Portéka régi fényének visszaállításával támogatni
tudjuk az önkormányzat és a helyi kisvállalkozások által előállított termékek,
valamint a kiskertekben megtermesztett zöldség-gyümölcs értékesítését (a
Szövetkezet keretén belül működtetett kiskert-program). Az erre a célra
2017-ben megnyert (aláírt) 100 millió forintos TOP projekt megfelelő hátteret tud
nyújtani, főként, ha az ebből felépítendő Szövetkezeti Bolt létesítését
megfelelően átgondoljuk. A „Petörkét” a régi piacok mintájára egyfajta
közösségi hellyé, fórummá lehet fejleszteni, ahol a polgárok legalább
kéthetente találkozhatnak, és a polgármesterrel együtt megbeszélhetik
ügyes-bajos dolgaikat. De ennek már semmi köze a gazdálkodási programhoz,
vállalkozásokhoz, haszonhoz – ez csak annyi, hogy jó élni ebben a faluban…
2. A helyi adók és azok tényleges beszedése
Mivel az önkormányzatok csaknem egyetlen helyi bevétele
az ingatlanadó (kommunális és építményadó) és a gépjárműadó („súlyadó”), ezek
pontos nyilvántartása és beszedése alapvető érdek. Idézet a Bárdudvarnoki Közös
Önkormányzati Hivatal 2018. évi Éves ellenőrzési jelentéséből:
„Bárdudvarnok Község Önkormányzata 2017. december 31-én fennálló
30.360.279.- Ft összes bruttó adóhátralékából az adó zárási összesítő alapján …
11.695.203.- Ft értékvesztést kellett elszámolni, amelyből az év végi, összes
nettó adóhátralék 18.665.076.- Ft. A bruttó hátralékból 9.327.176.- Ft a csak
2018-ban esedékes adókövetelés összege, ezáltal a a tényleges bruttó hátralék
2017. december 31-én 21.033.103.- Ft volt.
Az Önkormányzat adóhatósága a 2017. évben nem tett
intézkedést a helyi adó-hátralék behajtására.”
Ezek nagyon nagy számok. Tudjuk, hogy az Önkormányzat sok
mindent megpróbált, hogy állandó adóügyi tisztviselőt próbáljon alkalmazni, és,
hogy az önkormányzat dolgozói mindent megtesznek a helyzet kezelésére, de az
adókivetések még mindig erősen pontatlanok.
A magas színvonalú munkát végző önkormányzati dolgozók
megtartásának érdekében, hiszen itt nemcsak a lakossággal való jó
együttműködés, barátságos ügyintézés a cél, hanem 10 millió forintok közösségi
hasznosítása is, a következőket tervezem:
-
atipikus
munkavégzés, (nem kötött munkarend) de legalább a törzsidő bevezetését, és/vagy
-
VPN-kliens alapú távmunka, otthoni munkavégzés
megvalósítását. (Mely egyben család barát munkavégzés is, hiszen nem követeli
meg az állandó jelenlétet)
Meggyőződésem, hogy az önkormányzati munkahelyek vonzóvá
tételét, valamint a lakosság egészét érintő, XXI. századi ügyfélbarát önkormányzat
kialakítását nem elsősorban új hivatal építésével, hanem a már meglévő
erőforrások jobb kihasználásával, az új technikai lehetőségek és eszközök
alkalmazásával lehet elérni. Az önkormányzati képviselők és a polgármester
személyes elérhetősége mellett (pl. a Petörke-portékán, vagy a nyilvános
képviselő-testületi üléseken, vagy az évente többször megrendezendő és időben
meghirdetett közmeghallgatáson) alkalmazni kell a közösségi médiát is mint
gyors kapcsolattartási eszközt, ezzel is tehermentesítve a munkatársakat,
valamint meg kell vizsgálni annak lehetőségét is, hogy más – ugyan gazdagabb –
önkormányzatokhoz hasonlóan meg lehet-e teremteni a magánbiztosítási
szolgáltatások bevezetését mint megtartó erőt.
3. Az Önkormányzat fenntartási költségeinek „lefaragása”
Bár a tervezett új, önkormányzati tulajdonú épületek
beruházási költségeit állami forrásból, pályázatokból tudjuk finanszírozni,
azért ne felejtsük el: a mai világban semmit sem adnak ingyen. Az ingatlanokat
nekünk kell megvennünk, az építési terveket nekünk kell kifizetnünk, egyes
alapberuházásokat nekünk kell elvégeznünk, majd ezen épületek fűtése,
takarítása, karbantartása, felújítása szintén az Önkormányzat feladata marad. Csak
2018. első 9 hónapjában 4,5 M Ft-ot tervezésre, 1 M Ft-ot belső tervekre
(Szövetkezeti rétesező), 7 M Ft-ot pedig egyéb beruházásra, illetve
dokumentációkra költöttünk. Ehhez jönnek még az ingatlanok vásárlásának
költségei. Mindeközben van egy amúgy is kifűteni, fenntartani, karbantartani
szükséges többfunkciósra tervezett, de befejezetlen Faluházunk, ami olyannyira
kihasználatlan, hogy már magánvállalkozásra is bérbe adjuk.
A honlap karbantartására több tízezer forintot fizetünk
havonta. Egy átláthatóbb, nagyobb információ-tartalmú, szebb és költségmentes önkormányzati
honlap kialakítása a célom. Az erdészeti szakirányítás 80.000 Ft/hó, az éves
beszámolók megtétele szükséges lesz.
4. A Magyar Államkincstár (MÁK) Ellenőrzési jelentése (2018) és az Állami
Számvevőszék (ÁSZ) jelentése (2017)
A MÁK Jelentés az Önkormányzat működését akadályozó
jelentős hibákat nem tárt fel. Megállapította azonban, hogy – többek között –
az Önkormányzat a reprezentációs kiadások, valamint a gépjárművek
igénybevételének szabályzatával nem rendelkezik, valamint, hogy a rendelkezésre
álló vagyon kezelésének szabályait nem határozta meg.
A Jelentés feladatul szabta meg továbbá a vagyonrendelet
megalkotást.
Az ÁSZ jelentés javasolta, hogy a polgármester
intézkedjen a vagyongazdálkodási szabályok meghatározása érdekében a jogszabályoknak
megfelelő rendelet megalkotására.
Az Önkormányzati vagyonleltárról szóló kimutatást nem
sikerült beszereznem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.