Nyilvánosság: amiről jogunk van tudni!
Egy közösség életében, fejlődésében kiemelt szerepet
játszik az alábbi folyamat:
-
a közérdekű adatok, információk áramlása,
-
a tervek kialakítása, átbeszélése,
-
az ebből fakadó javaslatok megvitatása,
-
a döntések közzététele,
-
majd azok hatásainak közös értékelése.
Értelemszerűen ez nem vonatkozhat a napi döntésekre, de a
nagy horderejű fejlesztéseknél, beruházásoknál, melyek a falu egészét és annak
jövőjét érintik, célszerű közösségi
egyeztetést lefolytatni. Erre azért is van szükség, hogy minél több,
tudással, tapasztalattal rendelkező itt élőt be tudjunk vonni, véleményt,
segítséget kérhessünk, illetve, hogy a megteremtett értékeket, az eredményt
minél nagyobb számban mondhassuk magunkénak. Természetesen a döntéseket a
képviselő-testület és annak vezetője hozza meg, de nem mindegy, hogy hányan és
milyen lelkesedéssel segítik a döntés-előkészítést, esetleg a megvalósítást (a közösségi összefogásra számos példa akad
a faluban).
A nyilvánosság eszközei az interneten (a falu honlapján),
illetve a hirdetőtáblákon közétett tájékoztatások (ezek nem kerülnek semmibe),
valamint az internetes felületeken és a falugyűléseken lefolytatott
beszélgetések, viták. (Az évenként egyszer megtartott közmeghallgatás a
törvényi minimum, azt semmi nem zárja ki, hogy a képviselő-testület, vagy annak
tagjai ennél több gyűlést, beszélgetést kezdeményezzenek, akár az esetleg csak
egy település-részt érintő kérdésekben a helyszínen, kihelyezett ülés formájában.)
A hirdetőtáblákat a település-részeken föl kell újítani
(sok helyen csak egy pár lógó deszka van), és ezeket a legfontosabb közérdekű
hírek kifüggesztésével újra be kell vonni az információ-áramlásba, hiszen
többen csak így tudnak tájékozódni. A
híreket mindenkihez el kell juttatni, függetlenül attól, hogy van-e
internet hozzáférése, vagy sem. A buszmegállóknál kirakott tájékoztatókat
várakozás közben el lehet olvasni, meg lehet vitatni.
Jó lenne megfontolni, hogy van-e igény egy egyszerű
kivitelű havi kiadmány szerkesztésének és terjesztésének (pl. „A Bárd hangja”
néven, erre lehetne megint iskolai és faluban meghirdetett egyszerű pályázatot
kiírni), ami tartalmazná az orvosi helyettesítést, önkormányzati szünetet, a
kulturális programokat, a testületi ülések témaköreit s egyéb aktuális híreket,
esetleg verseket, rajzokat, iskolai pályaműveket, vagy kis írásokat a falu
történelméről, múltjáról. Nem kell színes, szélesvásznú újságra gondolni, csak
olyanra, amit nemcsak az idősek, hanem a
mai rohanó világban a fiatalabbak is szívesen várnának, kézbefognának. Ha
csak az érdeklődők fele hajlandó lenne erre áldozni havi párszáz forintot, már
mindenkihez el tudnánk juttatni, ezzel is elősegítve egymás megismerését, a
közösségi élet kialakítását (és szerintem lennének olyanok, akik ezt ráérő
idejükben szívesen elkészítenék, szerkesztenék).
A legfőbb információ-forrás azonban nyilván az internet,
ezen belül is a falu honlapja. Ezen a felületen – alapszolgáltatásként – naprakészen, kereshetően (nem ömlesztve,
hanem külön „fülben”) fel kell tüntetni az alábbiakat:
-
a beadott és megnyert pályázatokat, a támogatások
részletes feltételeit,
-
az elkészített terveket,
-
a képviselő-testületi és bizottsági ülések meghirdetését
(legalább a szükséges 5 napos határidő betartásával), az ülések jegyzőkönyveit
(legkésőbb 2 héten belül),
-
a bizottsági, valamint zárt üléseken hozott döntéseket
(ez egyébként törvényi kötelezettség),
-
az elvégzendő munkák meghirdetését,
-
a kötelezően kialakítandó Gazdasági Programot, valamint
ennek végrehajtásának lépéseit, nehézségeit és eredményeit,
-
a Zselici Szociális Alapszolgáltatási Központ által
nyújtott lehetőségeket,
-
az elkészített felméréseket (pl. bölcsőde-igény,
korosztályi kimutatás), stb.
Ezeken túl, kiegészítő
szolgáltatásként (megint nem kerülne semmibe), fel kellene tenni
-
a faluban működő egyesületek, alapítványok tevékenységét,
adószámát a támogatások érdekében,
-
a pályázat-figyelés eredményeit, beleértve a civileknek,
gazdálkodóknak szóló pályázatokat,
-
a helyi vállalkozók, kistermelők, szállásadók
elérhetőségeit,
-
a fiatal vállalkozók támogatási lehetőségeit (pl.
inkubátor-ház),
-
legalább minimális, angol nyelvű ismertetőt a faluról,
programokról, adózási kötelezettségről (angol nyelvű nyomtatványokkal),
fordítást a közérdekű információkról (víz, villany, stb.).
A kiemelt eseményeket (falunap, szüret, kulturális hét,
közmeghallgatás, gyerekeket érintő programok, stb.) 2 héttel előre meg kell hirdetni, és nemcsak a honlapon, hanem a hirdetőtáblákon
is. A támogatások igénylésének lehetőségét szintén mindenkihez el kell
juttatni. A képviselő-testületi ülések végén lehetővé kell tenni, hogy a
megjelent érdeklődők kérdezhessenek, hiszen ezzel nemcsak a polgárok
információhoz jutását könnyítjük meg, hanem az önkormányzatot is
tehermentesítjük.
A gyors információ-áramlás érdekében alkalmazni kell a
XXI. sz-i technikai vívmányokat, pl. a közösségi médiát. Az önkormányzatnak
legyen közösségi, internet-alapú elérhetősége, mivel ez szintúgy megkönnyíti a
kérdések, nehézségek eljuttatását az illetékesekhez, anélkül, hogy minden ügyben be kelljen utazni a Hivatalba.
A felvetett kérdésekre, problémákra minél hamarabb
reagálni kell, választ kell adni. Az is válasz, hogy most erre nincs pénz, de
fontos, közérdekű a felvetés, akkor azt be kell illeszteni a tervekbe.
Az itt élőket a közösség ügyeiről rendszeresen
tájékoztatni kell,
nem a polgároknak kell érdeklődniük, hogy történt-e
előrelépés az ügyben. Nem fogadható el az a válasz, hogy „Miért nem kérdezel?”,
vagy, hogy „Kérdezzél, mielőtt írsz valamit!”. Az önkormányzat azért van, hogy
szervezze, menedzselje a falu életét a lakosok érdekében, és erről rendszeresen
(nem évente egyszer) be is számoljon.
Ha a vezetés, az államigazgatás felnőttként kezeli
polgárait és tájékoztatja őket a helyi döntés hátteréről, az elbírálás
szempontjairól, arról pl., hogy a buszmegálló vagy az út most itt fog épülni és
nem amott, és azért, mert itt pl. 5 gyerek van, amott meg 4, akkor ezt mindenki
meg fogja érteni. Ehhez persze azt is közölni kell, hogy a megépítés mennyibe
kerül, és mikor lesz a következő, meg az azutáni megálló (út, stb.) megépítve. Mindenki tudja, hogy limitáltak a források,
hogy nem lehet egyszerre mindent megvalósítani, hogy fel kell állítani egy
sorrendet, de ha ez tervezett, előre átgondolt és nyilvánosan megvitatott,
akkor a döntés már sokkal inkább elfogadható.
Ez az alapja az átláthatóságnak, számon kérhetőségnek, egyszóval a
nyilvánosságnak.
Kiemeltnek tekintem ezen célok megvalósítását!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.