Közoktatási-köznevelési
javaslatok, az intézmények jövőképe
(ellentétben a közönyoktatással
és a közneveletlenséggel)
A bölcsőde, óvoda, iskola kiépítése, működtetése és fejlesztése közös
ügyünk, függetlenül attól, hogy jár-e oda gyermekünk vagy sem,
hiszen, ahogy számos falubéli megfogalmazta, „az a település, ahol nincs iskola, előbb-utóbb megszűnik létezni”.
Ez nagyon igaz, ezért mindent meg kell tennünk, hogy jól és biztosan működő,
fenntartható és fejlődő köznevelési-közoktatási rendszerünk legyen, ami
legalább a gyerekek 10 éves koráig lehetővé teszi, hogy itt, a faluban
tanuljanak. Ezzel nemcsak a szülők, nagyszülők tehermentesítését (egyszerűbb,
jobban megoldható közlekedés, szállítás) segítjük elő, de a kialakuló szoros
kapcsolatok a falu megtartóerejét is növelik, nem beszélve a kisközösség
felépítésének, fejlődésének lehetőségéről.
Amennyiben Bárdudvarnokon ki lehet építeni a
bölcsőde-óvoda-iskola biztosan működő rendszerét, és mindezt jó színvonalon,
akkor a közeli nagyváros elszívó ereje
is kisebb lesz, és ebből a falunak a fentebb említett „megtartó erő”
mellett anyagi haszna is keletkezik, akár a helyi munkaerő alkalmazásából, akár
egy jó hírnevű oktatási-nevelési együttes „bevonzásából” (ismertség,
látogatottság, fogyasztás, végső soron letelepedés).
Mindezekért azonban nemcsak a falu lakosságának, hanem –
elsősorban – az önkormányzatnak kell tennie.
1.
Az Iskola
Az iskola fejlődésének, fejlesztésének 3 lehetséges
iránya van. Meglátásom szerint, ha mindhármat egyszerre, párhuzamosan
alkalmazzuk, akkor valósíthatók meg a fenti célok. E három irány: a gyermeklétszám növelése, az anyagi
biztonság megteremtése, illetve, az iskola szerves beillesztése a falu életébe.
Ezen irányok, célok megvalósítása csak párhuzamosan, egymással összefüggésben
tehetők meg:
Ha az iskolát nem „idegen testként”, a KLIK
„telephelyeként” kezeljük, hanem a falu olyan részeként, ami utódainkat nemcsak
tanítja, de neveli, nemcsak neveli, de értékeinket,
felhalmozott tapasztalatainkat és életformánkat, gyökereinket és kultúránkat
(történetünket, verseinket, környezetünket) megőrzi, akkor a szülők is
nagyobb számban íratják ide gyermekeiket. Ha az iskola épületének,
felszerelésének megóvására, fejlesztésére költünk, az megint csak több szülőt,
gyermeket fog vonzani. Ha több gyerek jár az iskolába, akkor magasabb
normatívát kapunk, több támogatást tudunk szerezni. Ha több támogatást tudunk
megnyerni (legyen az alapítványi, állami, egyházi vagy önkormányzati), akkor több
gyereket tudunk „bevonzani”, és több esélyünk lesz arra, hogy a gyerekek
ittmaradnak, vagy majd visszajönnek, ami idős korunkra nekünk is nagyobb
támogatást jelent majd, és a falu nemhogy nem hal ki, hanem fejlődni, virágozni
fog, nemcsak rövid, de hosszútávon is.
a)
A gyermeklétszám növelése
A fent említett kört valahol el kell kezdeni, és erre
remek lehetőség lett volna (vagy: remek lehetőség lesz) a kadarkúti jelentkezők
„befogadása”. Mivel Kadarkút vonzáskörzete igen nagy, számos szülőben felmerült
az igény, hogy egy kisebb, családias hangulatú iskolába járassák a gyerekeiket.
Ennek elutasítására nem megfelelő indok az, hogy a szállítást nem tudjuk
megoldani, hiszen Nagypusztától Kadarkút mindössze 5 kilométer. Ha több falubuszt tudunk beszerezni és több
falugondnokot alkalmazni (márpedig tudunk), akkor ez a kétszer 5 km plusz
költség bőven be fogja hozni az árát. Addig is, ha van kísérő szülő, vagy más
felnőtt, akkor akár a helyközi járattal is behozhatók a kadarkúti gyerekek.
Amennyiben 5-10 fővel növelni tudjuk az iskola létszámát, már nem billegne az
intézmény minden évben annak a határán, hogy lesz-e vagy sem, és ez sok helyi
szülő döntését is elősegítené.
A szülők döntését nagymértékben befolyásolhatja, ha
legalább megvizsgálnánk, hogy felső tagozat létesítésére van-e valamilyen
lehetőség a későbbiekben.
b)
Anyagi biztonság
Mindannyian tudjuk, hogy a KLIK-től való függés nem
igazán garanciája annak, hogy a mi kis falusi, családias és értékteremtő
iskolánk megmaradhat. Erre jó (illetve, rossz) példa a tornaterem lezárása, a
tető felújítása körüli „labdázás”: mivel az iskola fele részben az
önkormányzaté, fele részben a KLIK-é, esetleg évekig várhatunk arra, hogy a
javításra pénzt kapunk, hacsak az önkormányzat ezt nem vállalja be (akkor
viszont mi a szerepe a KLIK-nek mint fenntartónak?). El lehet lenni ebben a helyzetben, csak éppen a gyerekek majd az
aulában tornáznak, vagy kint, a havon, de legalább edzettek lesznek….
Ezen körülmények közepette erősen el kell gondolkodni
azon, hogy az milyen más fenntartási formák lehetségesek. Az egyik megoldás az
alapítványi forma, ami, ha jól működik, sok tehetős Kaposvár környéki szülőt
vonzana, de ehhez komoly magántőke kell, másrészt pedig azt feltétlenül biztosítani
kell, hogy a helyi gyerekek ingyenesen járhassanak az iskolába. Ez nem kérdés,
olyan helyzet nem állhat elő, hogy az itt élőknek ne biztosítsunk bármilyen
magas színvonalú, de ingyenes oktatási lehetőséget. A másik lehetőség az
egyházi fenntartás, ami, ha megfelelő önkormányzati (lakossági) ellenőrzési,
beleszólási joggal párosul, akkor garanciát nyújthat arra, hogy minden szülő –
felekezethez való tartozástól, vagy vallási meggyőződéstől függetlenül – megtalálja
a gyermeke számára a békés, alapvető emberi értékekre építő és magas színvonalú
oktatási formát. Tudom, hogy a jelenlegi faluvezetés álláspontja az, hogy az
egyházak bevonása nem lehetséges, de énszerintem a jogszabályi környezet ezt
lehetővé teszi, hangsúlyozom, a
megfelelő garanciák biztosításával.
Álláspontom szerint, ha az iskola fennmaradása a kérdés,
akkor minden lehetőséget meg kell
vizsgálni, semmire nem mondhatjuk azt, hogy „nem”, hiszen ebben az esetben
is a falu fejlődéséről, megmaradásáról van szó. Értelemszerűen, az új önkormányzatnak
biztosítania kell azt, hogy ami már jól működik, az megmaradjon, és hogy első
sorban a helyben fellelhető oktatási kapacitások kerüljenek hasznosításra
(magyarul: a már bevált pedagógusi kart meg kell tartani, illetve, a faluban
fellelhető, már bizonyítottan alkalmas tanárokat kell első sorban alkalmazni –
hiszen ki ismerheti jobban gyermekeinket, szüleiket és az ő igényeiket, mint az
itt élő pedagógusok).
c)
Az iskola beilleszkedése a falu életébe
Akár tetszik, akár nem, az iskola nemcsak szerves része,
hanem egyik legfontosabb része is a falu
életének, hiszen itt reprodukáljuk önmagunkat és az általunk megszerzett
tudásanyagot. Ennek mind anyagilag, mind erkölcsileg meg kell mutatkoznia, ha
szegény az önkormányzat, akkor is, mivel az erkölcsi támogatás, a szeretet nem
kerül pénzbe. Lehet, hogy mi nem tudunk drága tolltartót ajándékozni, de az
önkormányzat megjelenése az iskola életében (pl. évnyitó, ünnepségek), illetve
az iskola részvétele a falu ünnepein, évszakhoz vagy eseményekhez kapcsolódó
programjain nem kerül pénzbe, és ennek semmilyen személyes ellenérzés nem lehet
akadálya.
A falunak (és annak önkormányzatának) minden lehetséges eszközével
támogatnia kell az iskolát, és fordítva is, az iskolának elől kell járnia a
falu programjainak szervezésében, a gyerekek
bevonásában. Ez nem kerül pénzbe, csak jóakaratba: példának okáért, ha a falunak
van homoktövis szörpje, azt miért nem lehet a gyerekeknek tízóraiként
ingyenesen nyújtani? Milyen vonzereje, „hírértéke” lenne annak, hogy a
bárdudvarnoki iskolában ilyen tízórait, egészséges innivalót kapnak a gyerekek?
A falu jelképének, jelmondatának meghatározására kiírandó pályázatának legyen
iskolai kategóriája, az ott elkészült pályaműveket ismerjük el, állítsuk ki, szerényen
díjazzuk (akár csak erkölcsileg), ami már elősegítené az együttműködést, a falu
ifjú polgárainak részvételét a fontos ügyekben.
2.
Az óvoda
A Mesepalota óvodáról nem kell sokat írni, hiszen ez az
egyetlen közintézményünk, ami mindenki megelégedésére működik. Itt csak a
finanszírozás jelent gondot, amióta 2018-ban állami döntéssel egy tollvonással
megszüntették az addig jól működő egységes óvoda-bölcsődét.
Azóta a kétcsoportos, 50 férőhelyes óvoda központi
normatíváját az önkormányzatnak ki kell pótolnia, hogy a működőképességet fenn
lehessen tartani. Az egyetlen hiányosság a rendszeres fluktuáció, az óvónőket
nem tudjuk megtartani, jelenleg is pályázat van kiírva a betöltetlen pedagógusi
állásra.
3.
Az új bölcsőde
Bölcsődére szüksége van a falunak, azért, hogy a
teljes vertikumú szolgáltatást tudja nyújtani az alsó tagozatig bezárólag, ami
nagyban elősegítheti, hogy a gyerekek itt maradjanak. Hiszen ha van bölcsőde,
óvodába is ide fognak járni, illetve, ha iskolát sikerül fejleszteni, akkor a
szülők remélhetőleg a bárdudvarnoki iskolát fogják választani, így a kicsik a
már megismert és megszeretett csoporttársaikkal együtt tudják az első osztályt
megkezdeni.
A pályázati kiírás szerinti „Mini bölcsőde” megépítését egy eredetileg 50 millió forintos (+
2,6 M Ft önerő), majd 75 millió forintos (+ 3,9 M Ft önerő), illetve a
jelenlegi terv szerint ennél magasabb összegű (pontos adatot nem tudok) állami
pályázat biztosíthatja, ami viszont csak maximum
6 gyermek ellátását fogja lehetővé tenni. (A „mini bölcsőde” méretét
tekintve egy családi napközi.) Számomra nem világos, hogy miért ilyen alacsony
a befogadási létszám egy ennyi pénzért építendő bölcsődébe, de azt sem tudom
persze, hogy hány szülő venné ezt igénybe. 2019. márciusában az önkormányzat
készített egy felmérést, de ennek az eredménye megint nem lett közzétéve. A
pályázat jelenleg elbírálás alatt van.
Mivel a felmérés eredménye nem ismert, lehet, hogy 6
gyermek ellátása elégséges, bár az én meglátásom szerint ennél – szerencsére –
sokkal több bölcsődéskorú gyermek van a faluban. Ha igen, akkor az komoly
nehézséget fog okozni, hogy melyik 6 gyereket veszik fel a bölcsődébe, ez mitől
vagy kitől fog függeni, ki fog dönteni.
E komoly kérdéstől függetlenül, az alábbiakat is meg kell
határozni, illetve figyelembe kell venni
az építésnél, valamint a fenntarthatóság vonatkozásában:
- az eredetileg 650.000 Ft-ért elkészített (pontos adat nem ismert) terv valóban
kivitelezhető lesz-e a rendelkezésre álló összegből,
- a terv alapján bővíthető lesz-e a bölcsőde, ha 6 gyereknél többet
szeretnének a szülők beírtatni, és szükség esetén ezt a bővítést ki fogja
finanszírozni,
- az épület fűtésére, karbantartására lesz-e az önkormányzatnak forrása,
- fogunk-e tudni legalább 2 fő kisgyermeknevelőt és 1 fő bölcsődei dajkát
felvenni, az ő fizetésük biztosítva lesz-e, az állami normatív támogatás mire
lesz elegendő (tekintve, hogy az óvoda is nevelői létszámhiánnyal küzd),
- az óvodával ellentétben a bölcsődében térítési díjat kell fizetni. Ezt
átvállalja-e az önkormányzat?
A bölcsőde felépítéséhez szükséges telket az önkormányzat
megvásárolta 2,5 M Ft-ért (Olga néni telkét), a polgármester pedig tájékoztatta
a képviselő-testületet, hogy a tervezési folyamat összefogását, koordinálását
saját maga és a tervező végzi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.